Wil jij succes met Google Ads? Dan zijn er een paar zaken die je daarvoor op orde moet hebben. Met deze 7 tips gaat jouw Google Ads account lopen als een trein.
1. Ken je bedrijf
Voordat je gaat beginnen met adverteren is het van belang om je bedrijf te kennen. Als je begint zonder basis, overtuiging of doel dan haken mensen af.
Een paar vragen die we je stellen voor het adverteren:
- Waarom bestaat jouw bedrijf?
- Wat voor probleem los je op?
- Wat maakt je product uniek?
- Wie zijn je klanten? Maak gebruik van een buyer journey
- Waarom zouden ze voor jou kiezen en niet de concurrent (USP’s)?

2. Een goed aanbod
Je kan gaan zoekmachine adverteren met een slecht product. Het resultaat: geen verkoop. Google Ads kan geen slecht product of dienst verbeteren. Een paar dingen die je jezelf kan afvragen:
Lost mijn product of dienst een probleem op?
Is er überhaupt behoefte naar hetgeen wat ik aanbied?
Wat maakt jouw product beter dan de concurrent?
Kan je jouw product onderscheiden met de concurrent? Met andere of betere specificaties dan jouw tegenhanger, kan je klanten voor je winnen.
Heeft jouw product of dienst een concurrende prijs?
Prijs is een grote overwegingsfactor voor potentiële klanten. Heb je de juiste prijsstelling?
Kan je buiten de prijs ook concurreren?
Natuurlijk zijn er nog meer onderdelen waarin je kan onderscheiden van de concurrent.
- E-commerce: een bonus of gratis verzending bij bestelling.
- Dienst: meer functionaliteiten of betere service.
3. Geen one size fits all strategie
Dit geldt voor eigenlijk alle marketingstrategieën. Voor ieder Google Ads account is de opzet anders.
Alles kan werken en niet alles kan werken. Het kan zijn dat jouw opzet gelijk werkt, maar ook dat het helemaal niet werkt.
Zoek daarom wat het beste werk in jouw situatie. Zorg ervoor dat de strategie en tactieken in lijn staat met je marketingdoelstellingen.
Voorbeeld: als je meer producten wilt verkopen, dan is het zeker niet aan te raden om alleen een zoekcampagne op te zetten die jouw merk promoot met biedstrategie ‘klikken maximaliseren’.
4. Google Ads is onderdeel van strategie
Het is niet het enige kanaal dat zorgt voor meer omzet of aanvragen. Het is onderdeel van een grotere strategie. Doe daarom je oogkleppen af en kijk hoe Google Ads past in het grotere plaatje.
Tip: bespreek regelmatig met anderen op wat voor manier Google Ads moet bijdragen bij je bedrijfsdoelstellingen.
5. Ga niet tegen de automatisering in
Het algoritme van Google is tegenwoordig zo ver ontwikkeld en geautomatiseerd. En dat zal alleen nog beter worden in de toekomst. Je zal het nooit verslaan met alleen handmatige instellingen. Houdt daarom in je achterhoofd:
- Automation is de nieuwe norm
- Automation en AI zijn krachtige tools
- Vaar met de stroom mee, maar met uitsluitingen
- Probeer het algoritme vooral niet te verslaan
6. Data is goud waard
Nou niet letterlijk dan. Maar het algoritme van Google gebruikt historische data om toekomstige conversies te voorspellen. Daarom is belangrijk om het algoritme te voeden met hoge kwaliteit data.
En laat je niet tegenhouden tot een minimum. Gebruik conversion tracking, jouw zakelijke resultaten, bestaande doelgroepen, product feeds, biedstrategie doelen en nog meer!
Onthoud: trash in = trash out.

7. De gebeurtenis voor én na de klik is even belangrijk
In de basis is het nodig om je account te optimaliseren, zoals:
- Gebruikers meenemen in je advertentie verhaal
- De juiste traffic naar de juiste landingspagina te sturen
- Aantrekkelijke advertenties met goede CTA’s te schrijven
- Je campagnes te optimaliseren door te sturen op resultaten
Met extra verkeer naar je website heb je nog niks. Je kan het conversiepercentage nog verbeteren door:
- Landingspagina’s te optimaliseren
- Het doen van A/B testen op de landingspagina voor gebruikservaring
Je verdient geen geld met klikken. Maar met conversies.
Verkeer op je website is geen garantie op succes
8. Push en pull marketing
Last but not least. Weet het verschil tussen die twee en hoe je deze inzet in Google Ads.
In onderstaande afbeelding zie je welke campagnetypes je kan inzetten voor de twee. En Performance Max zit er precies tussenin.
Conclusie
Als je bovenstaande punten op een rijtje hebt, kan je Google Ads beter sturen. En nog belangrijker: de juiste mensen bereiken. Natuurlijk kan je niet alles in een keer perfect doen.
Het beheren van een Google Ads account gaat over experimenteren, ontdekken en bijsturen. Houd bovenstaande Google Ads tips in je achterhoofd wanneer je ze gaat optimaliseren.