marketplaces affiliates shopping advertenties

Inhoudsopgave

Affiliates en marketplaces tegenhouden in Shopping-advertenties

Om je (maatschappelijke) e-commercebedrijf te laten groeien, verkoop je vaak producten op verschillende online plekken. Soms zullen deze marktplaatsen of affiliates ook op jouw producten gaan adverteren in Google.

In sommige situaties wordt er geadverteerd op de volgende kanalen:

  • Je eigen website
  • Bol.com en andere marketplaces zoals Amazon
  • Affiliates

Dit kan extra concurrentie creëren voor jouw eigen campagnes. Wat kan je doen om klikken en koppen te genereren via je eigen branded Shopping-advertenties?

Voor het gemak behandelen we het merk Matt & Nat als voorbeeld. Dat is een duurzaam en veganistisch initiatief met verschillende rugzakken.

1. Verbied affiliates om te bieden op jouw merknaam

Dit is vrij eenvoudig om te verbieden. Als affiliates bieden op jouw merknaam, zowel voor zoek- als shoppingadvertenties, dan kan je dat voorkomen door een clausule aan je contract toe te voegen.

Daar kan je aangeven welke vormen van adverteren wel óf niet mogen worden ingezet.

2. Test jouw producten

Er komen veel factoren kijken als je concurreert met grote marktplaatsen als Bol.com. Het is wat eenvoudiger omdat dit een branded zoekopdracht is.

De verkoopprijs van een product speelt een grote rol voor het aantal klikken. Als Bol.com het product aanbiedt voor €112,67, maar de jouwe €145,00 dan gaan de klikken naar de laagste prijs.

Daarom is het cruciaal om te begrijpen welke product(en) je het meest moet promoten. Of je kan gaan testen met verschillende prijzen.

3. Merknaam uit Performance Max

Je hebt weinig controle in Performance Max controles. Daarnaast heb je weinig inzicht waar de advertenties worden weergeven. Daardoor weet je niet precies wat er gebeurt en aan welke knoppen je moet draaien om te optimaliseren.

Sluit daarom je merknaam in deze campagnes uit.

4. Sluit je aan bij een CSS (Comparison Shopping Service)

Een CSS is een vergelijkingsshoppingservice. Het is een online platform dat wordt gebruikt om verkopers te vergelijken op basis van prijs, eigenschappen en andere criteria. Zo kunnen consumenten producten zoeken en de beste deals vinden.

Het is het overwegen waard om wat advertentie voordeel terug te krijgen.

5. Gebruik jouw recensies

Reviews in je advertenties trekken de aandacht en meer klikken. Met het actief verzamelen van recensies en deze toe te voegen, kan je er bovenuit springen! Dit is iets wat Matt & Nat al goed inzet.

Conclusie

Het beschermen van je merknaam en het optimaliseren van je Shopping-advertenties kan complex zijn. Met deze stappen leg je een sterke basis om jouw merk te laten opvallen en de concurrentiestrijd aan te gaan.

Samen impact maken met Google Ads?

Accounts beheerd
0 +
Budget uitgegeven
0 +
Jaar ervaring met SEA
0 +

Ook interessant voor jou?