Inhoudsopgave

Beginnen met e-commerce? Let hier op!

Ben jij van plan jouw producten online aan te bieden? Daar komt veel bij kijken. Het is niet altijd even makkelijk als gedacht. Houd daarom deze tips in je achterhoofd als je gaat beginnen met e-commerce. Zo voorkom je deze veelgemaakte fouten.

1. Dertien in een dozijn

Er is de afgelopen jaren een verschuiving geweest van offline naar online shoppen. Daardoor zijn er duizenden nieuwe webshops bijgekomen. Dat maakt de concurrentie hoger dan ooit. En de meeste producten bestaan al. Daarom is het belangrijk om onderscheidend te zijn.

Zorg voor een strategisch marketingplan. Wat maakt jouw product uniek? Wat is je verhaal? Wie zijn je concurrenten? Waarom moet een consument voor jouw product kiezen en niet voor de concurrent?

Dit zijn allemaal vragen die je helder moet kunnen beantwoorden om de richting te kunnen bepalen en koers te varen.

2. Geoptimaliseerde webshop

Natuurlijk heb je een webshop nodig om je producten online aan te bieden. Dit is een belangrijk onderdeel van je onderneming. Daarom is het goed te beseffen dat je eenmalig de webshop laat bouwen voor de lange termijn. Het is daardoor even een dure investering, maar als je de juiste keuze maakt, haal je hier veel uit.

Ga dan ook niet direct met iedereen in zee. Veel websitebouwers claimen een goede webshop te kunnen neerzetten. Buiten dat het functioneel moet zijn, moet het ook worden ingericht voor zoveel mogelijk verkoop.

Pas daarom op voor website designs die je niet makkelijk aan kan passen. Het e-commerce landschap verandert snel en er komen steeds meer neuromarketing technieken bij die je omzet kunnen optimaliseren.

Zo voorkom je hoge kosten en te veel afhankelijkheid van je website bouwer.

3. Online marketing

Een webshop betekent niet direct website bezoekers. En zonder website bezoekers verkoop je niets online. Ben je bewust dat je online marketing moet inzetten om verkeer naar je webshop te genereren. Hieronder zijn er paar online marketing kanalen die wij gebruiken om onze klanten meer converterende website bezoekers te geven.

online marketing e-commerce

Zoekmachine optimalisatie.

Misschien heb je er al eens van gehoord. SEO staat voor Search Engine Optimization. Makkelijker gezegd: het optimaliseren van je website voor zoekmachines.

Stel je voor: je verkoopt tweedehands boeken. Als iemand dan in Google typt ’tweedehands boeken kopen’, dan wil jij bovenaan komen. Maar dat gaat niet zomaar. Er zijn ook andere die daar op willen scoren. Daarom moet je aanpassingen maken op je website om op die positie te komen.

Zoekmachine adverteren.

In tegenstelling van SEO, kan je met SEA (Search Engine Advertising) op deze zoekwoorden bieden, zodat je bovenaan komt in de zoekmachine.

In het voorbeeld ’tweedehands boeken kopen’ betaal jij een bedrag om als advertentie geactiveerd te worden in de zoekmachine. Je betaalt alleen als iemand op de advertentie klikt.

Social media marketing.

Tegenwoordig zijn er verschillende soorten social media. Zo heb je TikTok of Instagram dat wordt ingezet voor het promoten van producten. Vaak worden deze strategieën gebruikt om naamsbekendheid te genereren en vanuit daar op te vangen met andere online marketing kanalen.

Een online marketing strategie is dus geen standaard strategie. Het kan per onderneming, branche of seizoen verschillen. Maar ben je bewust dat er buiten het hebben van een webshop ook een grote invloed heeft op je succes.

Tot slot

Als je wilt beginnen met e-commerce. Houd dan de bovenstaande punten in je achterhoofd. Zo weet je waar je aan toe bent. Als online marketing specialist zie ik dit regelmatig misgaan, omdat het te licht wordt ingeschat. Als je wilt beginnen met e-commerce dan komt er misschien veel meer bij kijken dan je dacht!