Unbounce, een van de grootste design onderzoeksbureaus, heeft in 2021 onderzoek gedaan naar de belangrijkste elementen voor conversie van 40.000 landingspagina’s.
Conclusie is dat tekst 28% verantwoordelijk is voor online succes.
Na het lezen van dit artikel weet je hoe jij je het beste kan voorbereiden voor het schrijven van een converterende tekst.
Zorg voor herkenning
Waarschijnlijk geen verrassing. Het is belangrijk dat de lezer zich direct in zijn behoefte herkent. De eerste woorden moeten gelijk binnenkomen, anders is diegene weg.
De eerste onbewust vraag van de lezer is:
Is deze tekst voor mij?
Het antwoord moet ‘JA’ zijn.
Nu je de aandacht hebt, zorg je voor een goed geschreven tekst op de website.
Een goede voorbereiding
Hoe je het ook wendt of keert: een tekst schrijven kost tijd. Geen succes zonder voorbereiding.
De beste verhouding voor het schrijven van een tekst is:
- 40% van de tijd is voorbereiding
- 30% heb je nodig voor de ruwe tekst
- 30% gebruik je voor het herschrijven
Tip
Vraag 5 vrienden of collega’s om naar je website te kijken. Laat ze zich gedragen als een potentiële klant en laat hen daarbij hardop denken.
Luister wat ze te vertellen hebben en maak aantekeningen. Zorg er voor dat je op verschillende momenten van twijfel vragen stelt waarom ze twijfelen en waaraan.
Focus altijd op 1 doelgroep!
Een onweerstaanbare tekst schrijven voor meerdere doelgroepen is onmogelijk. Je kan niet schrijven voor bedrijven en consumenten tegelijk. Ieder heeft z’n eigen behoefte.
Kies je niche
Een goede manier om een specifieke doelgroep te bereiken is met een niche.
Je bent een niche als je jezelf richt op een klein segment met een specifiek product of dienst. Denk aan PLNKT die zich richt op algen supplementen.

Hoe krijg je herkenning?
Maar hoe krijg je herkenning? Er zijn meerdere manieren:
- Verdeel de doelgroep in verschillende segmenten. Bijvoorbeeld per branche, bedrijfsomvang, beroep of gezinnen. Misschien heb je deze al geformuleerd bij het ontwikkelen van jouw onderneming. Gebruik de buyer persona tijdens het segmenteren.
Tip
Richt je jezelf op algemene segmenten? Vermeld deze direct op de homepage (voorbeeld). De lezer herkent het segment en klikt direct door naar relevante informatie.
Op deze manier navigeert de lezer zich makkelijk door de website. Niet alleen goed voor het conversiepercentage maar ook voor SEO.
- Zorg dat de lezer zich herkent in een duidelijk en specifieke behoefte. Op het gebied van duurzaamheid kan het zijn: besparing op je energie rekening. Of maatschappelijk gezien: een gevoel van voldoening voor vrijwilligerswerk.
- Verdeel je doelgroep op de soort relatie die je hebt. Is de bezoeker nog niet bekend met jouw aanbod? Of heeft diegene zich al ingeschreven voor een nieuwsbrief en ontvangt deze maandelijks mails?
Tip
Laat merken dat je weet dat iemand een klant bij je is. Mensen vinden het fijn om herkend te worden. De universele en oeroude regels zijn dat je onderscheid moet maken tussen nieuwe en bestaande klanten. Spreek ze dus duidelijk en direct aan.
Als je besluit om actief contact te maken met de klant, zorg er dan voor dat je weet wat zijn geschiedenis is bij jullie. Met e-mailmarketing kan je segmenteren op verschillende acties die de klant heeft gedaan.
Niet iedereen hoeft een compleet andere mail te gebruiken. Daarvoor zijn er verschillende invoervelden om de naam of datum automatisch uit de geschiedenis mee te nemen. Bijvoorbeeld:
Hi [naam ontvanger],
Op [datum bestelling] heb je bij ons een [type bestelling] gekocht. Wat vind je van jouw bestelling?
Segmenten e-mailmarketing
Voor het schrijven van geautomatiseerde e-mails maken we onderscheid tussen typen mail:

Gewoon beginnen!
Gebruik bovenstaande tips voor het schrijven van teksten op jouw website. Het kan moeilijk zijn om te beginnen. Kijk na het schrijven van de ruwe tekst welke dingen je kan schrappen. En laat wat mensen de tekst lezen.
Teksten schrijven laten uitbesteden? Wij zorgen voor teksten die aansluiten op de doelgroep waar je impact op wilt maken. Neem voor meer informatie direct contact met ons op!