Performance Max, ook wel pMax, is ontwikkeld om voor meer converterende klanten te zorgen in jouw Google Ads account. Het gebruikt alle geautomatiseerd technologieën van Google. Waaronder: biedingen, budgetten, optimalisatie en doelgroepen.
Dit type campagne wordt ingezet als je jouw advertenties met één klik op de knop wil weergeven op alle advertentieruimtes van Google. Dat zijn: Search, Shopping, YouTube, Discovery, Gmail en Maps.
Maar hoe werkt het nu precies?
Onze mening over Performance Max
Wij hebben al menig pMax campagne mogen opzetten. Dit is wat wij ervan vinden:
- Het is makkelijk op te zetten voor beginners
- Het is moeilijk te optimaliseren als je niet weet wat je doet
- Omdat je weinig controle en inzicht hebt
En je zou denken dat pMax de perfecte geldklopperij is voor Google Ads. Het is makkelijk op te zetten, maar als je niet weet wat je doet, kost het je geld zonder resultaat.
De unieke voordelen van Performance Max
Er zitten ook voordelen aan een pMax campagne in vergelijk met andere campagne typen:
- Door Google’s real-time kan je jouw doelgroep beter begrijpen. Zo ontdek je ook nieuwe segmenten
- Data gedreven attributie over verschillende kanalen zodat de belangrijkste contactmomenten worden geoptimaliseerd
- Gebruik van historische data om zo de beste conversies, advertenties, doelgroepen en meer te voorspellen
De nadelen van Performance Max
Er zitten ook een aantal nadelen aan pMax:
- Weinig controle
- Weinig inzichten
- Als je geen uitsluitingen gebruikt dan kan het veel geld kosten
- Veel kannibalisatie (komen we zo op terug)
- Gaat voor de makkelijkste conversies
Wanneer Performance Max gebruiken?
Je kan een pMax campagne gebruiken als je:
- Specifieke doelen hebt (ROAS of CPA)
- Je account performance wilt maximaliseren
- Alle advertising kanalen wil gebruiken
- Tijd besparen
- De AI-krachten van Google gebruiken
Kannibalisatie van Performance Max
Een pMax campagne kan veel bezoekers van andere campagne typen wegkapen. Zo trekt die alle conversies van andere kanalen naar zich toe. Dat noemen we kannibalisatie.
Dit zijn een paar gevallen waarin dat zo is:
- pMax krijgt voorrang op een Standard Shopping campagne
- Uit zoekcampagnes worden de verkeerd geschreven zoekwoorden en varianten meegenomen in pMax
- Als je zoekwoorden uit een zoekcampagne niet exact matchen. Dan wordt de campagne met de hoogste advertentie ranking gekozen. Dus als je ROAS te hoog of je doel-CPA voor de zoekcampagne te laag is, dan wordt het toegewezen aan pMax
Zoekwoorden zoekcampagne komen terug in pMax
Als je jouw zoekwoorden terug ziet komen in je pMax zoektermen en niet in je zoekcampagne, dan is je zoekcampagne niet geschikt voor de bieding omdat:
- Laag zoekvolume
- De targetting niet klopt
- De campagne beperkt is door budget
- Alle advertenties en landingspagina’s afgekeurd zijn
pMax tip
Een pMax campagne gaat altijd voor de makkelijke conversie. Zoals het branded verkeer uit search, shopping en een deel van remarketing. Sluit dus altijd je branded zoekverkeer uit in je pMax campagne.
De extra (gouden) tip
Google geeft nog weinig inzicht in de plaatsingen van een pMax campagne. Zo weet je niet precies op welke kanalen die wordt weergeven (Search, Display, Discovery etc.)
Met het Google Ads script van Mike Rhodes, krijg je wel inzicht.
Conclusie
Zo werkt een Performance Max campagne in Google Ads. Kortom, we zien veel kansen om meer te experimenteren met dit type campagne. Omarm de automatisering want deze wordt steeds meer doorgedrukt door Google. Blijf kritisch en test de campagne goed door.


